Prowadzenie lekcji, gdy w klasie panuje hałas i uczniowie nie są skupieni wymaga wdrożenia pewnych zmian. Pojedynczy uczeń przeszkadzający może źle wpływać na pozostałych. Jak skupić uwagę uczniów, aby mogli oni skorzystać z wiedzy przekazywanej przez nauczyciela?
Autorytet jest tym, co pozwala przy pomocy znaczącego spojrzenia uciszyć wrzawę i przywrócić porządek. Na taki poziom zdyscyplinowania uczniów trzeba jednak ciężko pracować. Budowanie autorytetu jest odrębnym zagadnieniem. Jedna z metod zaleca wprowadzenie ścisłej dyscypliny na początku objęcia nowej klasy, aby w trakcie nauki ją nieco rozluźnić. Późniejsze narzucenie dyscypliny może się nie udać.
Jeśli nie wiemy jak skupić uwagę uczniów, powinniśmy pamiętać, że nie wolno nam ich przekrzykiwać. Takie działanie będzie wymagało coraz częstszych interwencji i zwiększenia ich intensywności. Opanowanie i spokój pokażą wychowankom, że jesteśmy osobą pewną siebie.
Jeżeli po wejściu do klasy panuje rwetes, powinniśmy skierować naszą uwagę na pojedyncze dziecko. Ściszony głos może zainteresować pozostałych uczniów.
Kiedy uczeń przeszkadzający ma momenty, w których zachowuje się prawidłowo powinniśmy użyć pozytywnego wzmocnienia. Słowa typu,, Podobał mi się sposób Twojej pracy na lekcji”, czy,, Widzę, że temat jest interesujący, może masz jakieś pytania?”, pokazują, że doceniamy ucznia i zauważamy poprawę zachowania.
Gdy mamy problem z tym, jak skupić uwagę uczniów, możemy spróbować zmniejszyć dystans. Podejście kilku kroków w stronę rozmawiającego dziecka sprawia, że traci ono odwagę do błaznowania czy gadulstwa.
Pamiętajmy, że uczeń przeszkadzający nie musi mieć złych intencji. Powodem, dla którego to robi, może być nuda, chęć zaistnienia w klasowej hierarchii lub problemy emocjonalne.
Jeśli nie wiemy jak skupić uwagę uczniów możemy wykorzystywać w pracy różne formy nauczania. Metody audiowizualne lub przemyślany system motywacyjny mogą sprawić, że uczeń przeszkadzający zainteresuje się lekcją.
Czasami potrzebna jest pomoc szkolnego psychologa, który dotrze do sedna problemu. Dobre skutki przynosi rozmowa z rodzicami lub poruszenie tematu na klasowym zebraniu. Pamiętajmy też, aby unikać etykiet. Przymiotniki,,Gaduła” lu,,wiercipięta” mogą utrudniać wyjście z roli i nie przynoszą pożytku.